پرسش :

چرا دختران زودتر از پسران مكلف مى‌شوند؟


پاسخ :
توفيق زن بيش از مرد است و اگر انسان تنزل كند حداقل بايد بگويد زن همانند مرد است. زيرا ‏تقريباً شش سال قبل از اين كه مرد، مكلف بشود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذيرفته است. زن ‏همين كه از نُه سالگى گذشت و وارد دهمين سال زندگى‎ ‎شد، خدا او را به حضور مى ‏پذيرد و با او ‏سخن مى ‏گويد و روزه را بر او واجب مى ‏كند، مناجات هاى او را به عنوان دستور مستحب شرعى ‏گوش مى ‏دهد. آن وقتى كه هنوز مرد به عنوان يك نوجوان مشغول بازى است، زن مشغول راز و نياز ‏و نماز است. شش سال زمينه ‏سازى كردن و از دوران نوجوانى او را به حضور پذيرفتن، نماز را كه ‏عمود دين است بر او واجب كردن، روزه را كه سپر دين است و حج را كه وفد الى ‏اللَّه است و ‏مهمانان در آن سفر به ضيافتگاه خداوند مى ‏روند، بر زن واجب كردن، اينها همه نشانه آن است كه ‏زن براى دريافت فضائل، شايسته‌‏تر از مرد است. و اگر اين منطق درست تبيين و اجرا گردد، نتيجتاً ‏معلوم خواهد شد كه زن بالاتر از مرد و لااقل همتاى مرد است.‏
‎زن گرچه ممكن است در طى دوران عادت از برخى از عبادت محروم باشد اما تمامى آن‏ها ‏جبران‏پذير است، زيرا قضاى روزه‏ ها را به جا مى‏ آورد و براى نماز اگر وضو بگيرد و در مصلّاى خود رو به ‏قبله بنشيند، و به مقدار نماز، ذكر بگويد ثواب نماز را مى ‏برد. همان گونه كه اگر مسافرى پس از ‏خواندن دو ركعت واجب، سى يا چهل بار تسبيحات اربعه را تكرار كند، جبران آن دو ركعت ساقط ‏شده را خواهد كرد. پس اين گونه از فضائل جبران‏پذير است.‏
‎ عمده آن است كه مرد وقتى پانزده سالگى را تمام نمود و وارد شانزدهمين سال زندگى شد، ‏شايستگى خطاب الهى را كسب مى ‏نمايد و قبل از آن چنين لياقتى ندارد، زيرا بلوغ زمينه تشرف به ‏مقام عبوديت است‎.‎
‎درباره يكى از علماى بنام شيعه ابن طاووس - رضوان اللَّه عليه - نقل شده است كه روز بلوغش ‏را جشن گرفت، او وقتى از پانزده سالگى وارد شانزدهمين سال زندگى شد دوستان و آشنايان خود ‏را به شكرانه اين كه من نَمُردم و سنّ من به حدّى رسيد كه خداى سبحان با من سخن گفت و از ‏من تكليف طلب كرد، جشن گرفت چون انسان‎ ‎تا قبل از بلوغ، مورد خطاب تكليفى خدا نيست، و به ‏هنگام بلوغ لياقت مى‏يابد كه مورد خطاب خداى سبحان واقع شود. - اما آيا اين جشن در اسلام ‏مشروعيت دارد و جزو سنن هست يا نه؟ مسأله ‏اى جداگانه است، كسى به قصد ورودِ سنّت اقدام ‏به برگزارى اين مراسم نمى ‏كند، بلكه اين جشن را به شكرانه يک نعمت برگزار مى‏نمايد. و شايد ‏مرحوم سيد ابن طاووس زير پوشش اطلاقات اوليه كه هر نعمتى به شما رسيده است حق‏‌شناس و ‏شاكر باشيد، اين چنين عملى را انجام داده است‎ .‎بر اين اساس، بلوغ يك شرافت است. آنها كه اهل سلوكند مى ‏گويند ما مشرَّف شديم نه ‏مكلّف، چون زحمت و مشقتى در كار نيست، بلكه شرف در كار است. لذا در مناجات ‏الذاكرين امام ‏سجاد - صلوات اللَّه وسلامه عليه - مى‏ خوانيم «يا من ذكره شرف» اى خدايى كه نام تو مايه ‏شرافت است.‏
‎اگر كسى به جايى برسد كه ذكر خدا گويد و در سايه اين ذكر، به ياد خدا و خدا هم به ياد او ‏باشد، شرافتى نصيب او گرديده است، و زن شش سال قبل از مرد به اين شرافت مى ‏رسد. اگر ‏چنانچه به اين نكته دقت شود، قبل از اين كه مرد به راه بيفتد و در صراط مستقيم گام بردارد، زن ‏بخش زيادى از اين راه را طى كرده است. بنابراين هم آن محروميت‏ هايى كه زن در دوران عادت دارد ‏قابل جبران است و هم شش سال قبل از مرد، از همه مزايايى كه مرد محروم است برخوردار ‏مى ‏شود.‏
در پايان عمر نيز براى زنان غير سادات پس از سن پنجاه سالگى سخن از ايام محروميت نيست ‏و در اين مدت محروميت نيز اولاً، ايام عادت محدود وچند روز بيشتر نيست. ثانياً، آنها كه باردارند و ‏توفيق حمل امانت را دارند نيز محروميت از عبادت شامل آنها نمى ‏شود، چون غالباً عادت با حمل ‏جمع نمى‏ شود. ثالثاً، مدت شش سالى كه زن قبل از بلوغ مرد، بالغه مى‏ شود همه نقص‌‏ها را ‏ترميم مى ‏كند. بنابراين اگر نقصانى در ايمان باشد و علت آن هم نقص در عبادت باشد، نه تنها قابل ‏جبران است بلكه اگر زن به اين فكر بيفتد كه دوران شش ساله را مغتنم بشمارد عظمتى فزونتر نيز ‏خواهد يافت.‏ ‎
از آنچه گفته شد روشن مى ‏شود سِرّ بيان حضرت امير - سلام ‏اللَّه عليه - در نهج ‏البلاغه كه در ‏وصف زن خطاب به امام مجتبى عليه السلام مى‏ فرمايد‎:‎
‎«فاِنّ المرأة ريحانة وليست بقهرمانة»(1).‏
‎يعنى اين كه زن ريحان است، بايد او را زودتر از مرد، تحت تربيت و تكليف قرار داد، در غير اين ‏صورت ضايع مى ‏شود. روايتى ديگر نيز از حضرت صادق - سلام ‏اللَّه عليه - نقل شده است كه ‏مى ‏فرمايد:‏
«‎من اتّخذ امرأة فليكرمها فانّما امرأة أحدكم لعبة فمن اتّخذها فلا يضيّعها»(2).‏
‎مراد از لعب در روايت، بازيچه و اسباب‌‏بازى نيست، بلكه يعنى زن ريحانه است اين ريحانه را ‏ضايع نكنيد. اسلام به اولياى مدرسه و منزل دستور مى‏ دهد كه به دخترها بيش از پسرها رسيدگى ‏كنيد. اگر تكليف بر دختر، شش سال قبل از پسر شروع مى ‏شود بنابراين اولياى منزل و مدرسه ‏مسؤوليت‌شان نسبت به دخترها بيش از پسرهاست‎.‎
‎‎روى اين تحليل، معلوم مى ‏شود زن براى نماز و راز و نياز، زودتر از مرد آمادگى پيدا مى‏ كند و اگر‎ ‎احياناً راه هاى عاطفى، زمينه‏ هاى انحراف را پيش روى زن قرار دهد، تكاليف عبادى آن راه ها را تعديل ‏مى ‏كند تا مبادا به انحراف برود‎.‎

پی نوشتها:
‏(1) نهج البلاغه، نامه 31.‏
‏(2) بحارالانوار، ج103، ص224.‏

‏منبع: آیةالله جوادی آملی،زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 379 ـ 382.